Ondernemer worden

Om een ondernemer te worden hoef je niet uit een ondernemersfamilie te komen. Ondernemen is een formule die jij moet volgen tijdens je reis als ondernemer. Lees snel verder en ontdek hoe jij een succesvolle zelfstandig ondernemer kunt worden.

Benoem jezelf als een professional

Potentiële klanten en zakelijke organisaties nemen graag diensten bij iemand af die weet waar hij over praat. Jij als potentieel ondernemer bent natuurlijk de professional. Je verkoopt producten en diensten waar jij veel van af weet en waar je met de volle 100% achter staat. Dit is de basisregel voor een succesvolle onderneming. Daarom is het belangrijk dat jij in jezelf gelooft en communiceert als professional in het segment waar je opereert. Daarnaast is het belangrijk om andere kenmerken te benoemen, waardoor jij als professional wordt gezien. Denk bijvoorbeeld aan het aantal blogartikel in een bepaald segment waar jij onderneemt.

Het duurt ongeveer tien jaar of 10.000 uur om de top te bereiken – Anders Ericsson

Focus je op een bepaalde productgroep en/of dienst

Het is belangrijk om tijdens de fase als ondernemer te focussen op een segment producten en/of diensten. Als je een succesvolle schoenenwinkel wil hebben, dan heb je klanten nodig die opzoek zijn naar nieuwe schoenen. Deze groep komt pas, als ze begrijpen dat jij schoenen verkoopt en niet alleen regenjassen. Zorg dus voor duidelijkheid in wat jij kan aanbieden. Het is belangrijk dat je een keuze hierin maakt en gefocust bent op wat jij kan aanbieden.

Zoek een oplossing naar de pijnpunten van je klant

Voor ongeveer €10,- kun jij een zalfje halen om spierpijn in je lichaam te verminderen, waardoor je gewoon weer aan het werk kan gaan en de pijn verminderd wordt.

Een gouden regel is om een oplossing aan te bieden voor een bestaand probleem. Vervolgens moeten mensen of bedrijven voor die oplossing willen betalen, zoals het zalfje tegen de spierpijn. Wanneer je kan inspringen op een probleem en/of pijnpunt van een potentiële klant, dan is je bedrijf mogelijk rendabel. Wanneer een van deze onderdelen mist, dan is je bedrijf mogelijk niet meer interessant voor mogelijke klanten. Toch is het hebben van een oplossing en een doelgroep niet genoeg. Je moet ook goed kunnen uitleggen wat voor meerwaarde jouw product en/of dienst heeft. Waarom is dit de beste oplossing voor mijn klanten is een vraag die je aan jezelf moet stellen. Wanneer je dit kunt beantwoorden, dan is jouw bedrijf klaar voor succes!

Je moet een oplossing vinden voor een bestaand probleem. Daarnaast moet je klanten overtuigen om de product en/of dienst bij jou af te nemen.

Bouw een relatie op met (potentiële) klanten

Een klant gaat pas overstag wanneer het ongeveer negen keer iets van jou heeft gezien. We nemen een voorbeeld. Jij beheert een winkel in schoenen, dan is het belangrijk dat een klant vaak met jouw in contact kan komen, zoals een fysieke winkel, webshop, sociale media kanalen, nieuwsbrieven en bloggen. Hoe vaker een klant in contact kan komen met jou, hoe groter de kans is dat diegene een aankoop doet via een van deze kanalen.

Formule nieuwsbrieven en blogs schrijven

We werken nu de nieuwsbrieven en het schrijven van blogs verder uit. Via onderstaande formule kan jij eenvoudig gemakkelijker in contact komen met potentiële klanten:

  • Zet je te kritische blik uit en ga schrijven
  • Bepaal het probleem
  • Formuleer korte tips
  • Maak een call to action (CTA)
  • Schrijf het artikel
  • Geeft het artikel een antwoord op bovenstaand probleem?
  • Zet je kritische blik weer aan
  • De eerste zin van elke alinea moet samenvatten wat er in die alinea staat
  • Controleer op grammatica
Ondernemer worden - Zakelijk Ondernemen
Formule nieuwsbrieven en blogs schrijven

Van marketinguitingen naar het verkopen van je product

Zoals we in het begin hebben gezegd is het belangrijk dat je verteld dat je een professional bent. Helaas is dit niet genoeg om je product en/of dienst te verkopen aan mogelijke klanten. Het is een kwestie van doen, waarbij we je enkele tips geven om verkopen te realiseren door middel van diverse marketinguitingen.

Wanneer we weer het voorbeeld gebruiken van je schoenenwinkel, dan kunnen we de volgende tips geven:

  • Maak een webshop waardoor klanten eenvoudig je schoenen kunnen kopen via de website.
  • Mochten klanten het winkelwagentje hebben verlaten, maak dan een ”abandonment cart” e-mail.
  • Gebruik je bestaande mailing lijst om huidige klanten op de hoogte te brengen van je nieuwe zomerschoenen.
  • Verkoop via persoonlijke gesprekken in de winkel en beantwoord vragen nauwkeurig.
  • Geef extra tips die een klant niet verwacht of biedt extra opties aan, zoals dat je gratis de schoenen insmeert met beschermspray.
  • Gebruik Unique Selling Points (USP’s), zoals een uniek aanbod schoenen dat alleen bij jou beschikbaar is. Klanten zullen dan speciaal voor die speciale schoenen bij jou komen.

Vertel de klant wat je verkoopt

Wanneer je doel is om iets te verkopen, dan moeten deze potentiële klanten wel weten wat je verkoopt. Klanten kennismaken met je producten en/of diensten, kan bijvoorbeeld met je blog en/of webshop. Als we het voorbeeld van een schoenenwinkel er opnieuw bij pakken dan kan je voor elk schoenenseizoen een categorie maken, zoals winterschoenen, zomerschoenen en/of skischoenen. Daarop schets je eerst het probleem van je klant en geef je aan waarom je klanten bij jou iets moeten kopen. Dit kunnen bijvoorbeeld een gratis cadeautje bij een aankoop en achteraf betalen zijn.

Geef klanten meteen het gevoel dat jij meer kan bieden dan de concurrent.

Creëer een onderscheidend gevoel

Om je concurrenten voor te zijn is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Een veelbekende term hiervoor is een Unique Selling Point (USP). Een voorbeeld van een USP is vandaag besteld, vandaag bezorgd bij Bol.com. Een ander voorbeeld is het aanbieden van een chatfunctie op je website, waarbij een klant binnen enkele secondes een antwoord krijgt op je vraag. Hierdoor verloopt het orennatieproces van de klant een stuk beter. Dit vergroot de kans op een aankoop in jouw webwinkel!

Daarnaast denken veel ondernemers dat het aanbieden van gratis verzending een USP is. Helaas is dit vandaag de dag niet helemaal waar. Wij raden je aan om eens het internet af te gaan en tien willekeurige webshops te bezoeken. We verwachten dat 8 van de 10 webshops gratis verzending aanbiedt, waardoor je helaas geen USP meer is. Wees creatief in het aanbieden van een extraatje aan je klanten en verras ze.

Doener versus een denker (Wordt een doener)

Waarom lukt het de ene ondernemer wel om een goedlopend bedrijf op te zetten en de anderen ondernemer niet? Dit verschil zit het in de denkers en de doeners. Denkers willen niet veranderen of zijn veel te lang bezig met nadenken over de keuzes die ze moeten maken, terwijl doeners het gewoon doen. Dat wil niet zeggen dat denkers pessimistischer zijn, sterker nog, het zijn verzamelaars van ideeën, enthousiasme en hebben ook stress.

Het opzetten van een onderneming brengt risico’s met zich mee. Wanneer jij denkt dat je er klaar voor bent dan is het verstandig om gewoon het risico te nemen en te kijken waar je uit komt. Het leven van een ondernemer gaat zeker niet over rozenblaadjes. Mocht je onderneming falen, dan leer je hiervan, aangezien je van fouten leert. Deze leermomenten kan je meenemen in de reis van je leven, het ondernemerschap.

Maak en volg je ondernemingsplan

Het opzetten van een onderneming vergt tijd en energie. Om je op weg te helpen kan je het ondernemingsplan volgen. Volg dit plan, benader je klanten via bijvoorbeeld het internet en zorgt dat ze de verkooppagina bezoeken. Het is belangrijk om een bedrijfsidee, marketingplan en financieringsplan te hebben voordat je begint met ondernemen. Wanneer je dit af hebt, ga het gewoon doen en zorg voor een geweldig aanbod met USP’s.

Ondernemen is een kwestie van een handleiding volgen, schrijft Linda Spaanbroek in haar boek. Blijf weg bij de excuses en de beren op de weg om iets niet te doen. Maak een plan, benader je klanten via e-mail en trek ze aan met je blog. Verkoop ze iets tijdens een gesprek of benader ze per e-mail om ze naar je verkooppagina’s te leiden. Ga wat doen! En zorg voor een onweerstaanbaar aanbod, zodat je klanten een instapservice kunt bieden, waar je zelf maar één keer het werk voor hoeft te doen. Zo worden je andere diensten meer gewaardeerd, terwijl je minder hoeft te werken.

Geld verdienen als zelfstandig ondernemer

Of je nog moet beginnen met het ondernemer of dat je al ondernemer bent, dat doet er niet toe. Je hoeft ook niet uit een ondernemersfamilie te komen om zelfstandig ondernemer te worden (gelukkig maar). Het gaat erom dat je dit graag wilt worden en je je eigen klanten wil bedienen, waarbij je de rode loper uitzet voor jouw (potentiële) klanten. Keer op keer.

Als ondernemer ga je waarschijnlijk fouten maken in tijdens de reis als ondernemer. Dit is niet erg, aangezien je van deze fouten leert. Het is zelfs zo goed dat je op lange termijn bijvoorbeeld een betere service kan aanbieden.

Wanneer je een goed product en/of dienst kan aanbieden, waarbij je al een redelijk klantenbestand hebt opgebouwd, dan kan je zeggen: ”Ik ben goed bezig”. Wanneer je gebruik maakt van digitale producten, dan kun je zelf vanaf een lekker vakantieoord werken. Onze belangrijkste les die we willen meegeven is: volg je passie en maak je droom waar. Je hoeft immers geen geboren ondernemer te zijn om een top ondernemer te worden.

Volg je passie en maak je droom waar.