Inschrijven KvK

Wanneer je vanuit een nieuwe onderneming bedrijfsactiviteiten wilt gaan uitvoeren, dan is het verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK houdt een handelsregister bij, waarbij je €50,- moet betalen om geregistreerd te staan. Zodra de inschrijving voltooid is, dan hoef je je niet meer in te schrijven bij de belastingdienst. Dit gebeurt allemaal automatisch!

Ben je benieuwd wat er allemaal bij komt kijken en wat je aan moet leveren? Lees dan snel verder.

Moet ik me inschrijven bij de KvK?

Inschrijven bij de KvK is alleen nodig wanneer je een onderneming wilt beginnen. Volgens de Nederlandse wetgeving ben je een ondernemer als je producten en/of diensten aan particulieren (business to consumer) en/of aan andere ondernemer levert (business to business) met de bedoeling om winst te maken. Wil je nagaan of je je moet inschrijven bij de KvK? Klik dan hier.

Nadat je je hebt ingeschreven bij de KvK is het tijd om je te registeren bij de Belastingdienst. Gelukkig gebeurt dit allemaal automatisch. De KvK regelt dit allemaal voor jou! Zodra de Belastingdienst je gegevens heeft verwerkt ontvang je per post een brief. Hierin worden de nodige gegevens met de ondernemer gedeeld, zoals btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer.

Wat moet ik regelen voordat ik me inschrijf bij de KvK?

Er zijn een aantal punten die je geregeld moet hebben, voordat je je wilt inschrijven bij de KvK. Het allerbelangrijkste is dat je een naam voor je onderneming hebt bedacht. Hier gelden een aantal regels voor:

  • De bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken.
  • Je mag geen bedrijfsnaam gebruiken die al gebruikt wordt door iemand anders, zoals een Koninklijke Ahold N.V.
  • Je mag geen verwarring maken met bestaande merknamen zoals Adcidas in plaats van Adidas.
  • De volgende tekens zijn toegestaan: @ & – +. Speciale tekens zoals ( ) ? ! * # / mogen niet in je bedrijfsnaam voorkomen.

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Als startende ondernemer is het belangrijk dat je een rechtsvorm kiest. Voorbeelden zijn een eenmanszaak, nv of bv. Welke rechtsvorm het beste past bij jouw onderneming hangt af van je situatie, zoals wie verantwoordelijk is en wat fiscaal voordelig is. Startende ondernemers kiezen het meest voor een eenmanszaak en worden ook wel zelfstandig ondernemers genoemd.

Online een afspraak maken met een medewerker van de KvK

Tijdens het bezoek aan de Kamer van Koophandel is het belangrijk dat je een aantal punten meeneemt, zoals persoonlijke gegevens, contactgegevens van je onderneming en een bedrijfsomschrijving. Je zou hier onze onze uitleg over een ondernemingsplan kunnen gebruiken om een goede basis voor je onderneming te creëren. Ten slotte is het belangrijk om de huurovereenkomst of koopovereenkomst mee te nemen, zodra je een fysiek gebouw huurt of koopt. Dit wordt ook opgenomen in het Handelsregister.

Inschrijven KvK

Welke kosten zijn er aan een inschrijving bij de KvK verbonden?

Voor inschrijving bij de KvK betaal je €50,- en dit bedrag dient er plekke betaald te worden. Je kan gebruik maken van een creditkaart of pinpas. Helaas is het niet mogelijk om contact te betalen. Ook is het verplicht om je te legitimeren, dus vergeet je paspoort of identiteitskaart niet!

Ik ben ondernemer, maar ik schrijf me niet in. Is dit erg?

Zodra je de overweging maakt om je niet in te schrijven bij de KvK, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor je inkomstenbelasting en btw-aangifte. Wij raden je aan om je altijd aan te melden als ondernemer, zodra je goederen en/of diensten levert met een winstoogmerk.

Kan ik een cursus ondernemen volgen?

Het is zeker mogelijk om een cursus ondernemen online en/of klassikaal te volgen, waardoor je de basis van het ondernemerschap leert begrijpen. We hebben hier een leuk artikel over geschreven! Klik hier voor meer informatie.

Laat een bericht achter