Eigen onderneming starten

Om een eigen onderneming te starten is het belangrijk dat je in ieder geval denkt aan een aantal punten die we graag even met je doornemen. Deze punten vormen de basis van jouw eigen onderneming! Lees snel verder en ontdek wat je nu moet regelen om ondernemer te worden.

Inhoudsopgave verberg

Benoem jezelf als een professional

Potentiële klanten en zakelijke organisaties nemen graag diensten bij iemand af die weet waar hij over praat. Jij als potentieel ondernemer bent natuurlijk de prof. Je verkoopt producten en diensten waar jij veel van af weet en waar je met de volle 100% achter staat. Dit is de basisregel voor een welvarende onderneming. Daarom is het belangrijk dat jij in jezelf gelooft en communiceert als professional in het segment waar je opereert. Daarnaast is het belangrijk om andere kenmerken te benoemen, waardoor jij als professional wordt gezien. Denk bijvoorbeeld aan het aantal blogartikel in een bepaald segment waar jij onderneemt.

Focus je op een bepaalde productgroep en/of dienst

Het is belangrijk om tijdens de fase als ondernemer te focussen op een segment producten en/of diensten. Als je een succesvolle schoenenwinkel wil hebben, dan heb je klanten nodig die opzoek zijn naar nieuwe schoenen. Deze groep komt pas, als ze begrijpen dat jij schoenen verkoopt en niet alleen regenjassen. Zorg dus voor duidelijkheid in wat jij kan aanbieden. Het is belangrijk dat je een keuze hierin maakt en gefocust bent op wat jij kan aanbieden.

Zoek een oplossing naar de pijnpunten van je klant

Voor ongeveer €10,- kun jij een zalfje halen om spierpijn in je lichaam te verminderen, waardoor je gewoon weer aan het werk kan gaan en de pijn verminderd wordt.

Een gouden regel is om een oplossing aan te bieden voor een bestaand probleem. Vervolgens moeten mensen of bedrijven voor die oplossing willen betalen, zoals het zalfje tegen de spierpijn. Wanneer je kan inspringen op een probleem en/of pijnpunt van een potentiële klant, dan is je bedrijf mogelijk rendabel. Wanneer een van deze onderdelen mist, dan is je bedrijf mogelijk niet meer interessant voor mogelijke klanten. Toch is het hebben van een oplossing en een doelgroep niet genoeg. Je moet ook goed kunnen uitleggen wat voor meerwaarde jouw product en/of dienst heeft. Waarom is dit de beste oplossing voor mijn klanten is een vraag die je aan jezelf moet stellen. Wanneer je dit kunt beantwoorden, dan is jouw bedrijf klaar voor succes!

Bouw een relatie op met (potentiële) klanten

Een klant gaat pas overstag wanneer het ongeveer negen keer iets van jou heeft gezien. We nemen een voorbeeld. Jij beheert een winkel in schoenen, dan is het belangrijk dat een klant vaak met jouw in contact kan komen, zoals een fysieke winkel, webshop, sociale media kanalen, nieuwsbrieven en bloggen. Hoe vaker een klant in contact kan komen met jou, hoe groter de kans is dat diegene een aankoop doet via een van deze kanalen.

Formule nieuwsbrieven en blogs schrijven

We werken nu de nieuwsbrieven en het schrijven van blogs verder uit. Via onderstaande formule kan jij eenvoudig gemakkelijker in contact komen met potentiële klanten:

  • Zet je te kritische blik uit en ga schrijven
  • Bepaal het probleem
  • Formuleer korte tips
  • Maak een call to action (CTA)
  • Schrijf het artikel
  • Geeft het artikel een antwoord op bovenstaand probleem?
  • Zet je kritische blik weer aan
  • De eerste zin van elke alinea moet samenvatten wat er in die alinea staat
  • Controleer op grammatica
Ondernemer worden - Zakelijk Ondernemen
Formule nieuwsbrieven en blogs schrijven

Van marketinguitingen naar het verkopen van je product

Zoals we in het begin hebben gezegd is het belangrijk dat je verteld dat je een professional bent. Helaas is dit niet genoeg om je product en/of dienst te verkopen aan mogelijke klanten. Het is een kwestie van doen, waarbij we je enkele tips geven om verkopen te realiseren door middel van diverse marketinguitingen.

Wanneer we weer het voorbeeld gebruiken van je schoenenwinkel, dan kunnen we de volgende tips geven:

  • Maak een webshop waardoor klanten eenvoudig je schoenen kunnen kopen via de website.
  • Mochten klanten het winkelwagentje hebben verlaten, maak dan een ”abandonment cart” e-mail.
  • Gebruik je bestaande mailing lijst om huidige klanten op de hoogte te brengen van je nieuwe zomerschoenen.
  • Verkoop via persoonlijke gesprekken in de winkel en beantwoord vragen nauwkeurig.
  • Geef extra tips die een klant niet verwacht of biedt extra opties aan, zoals dat je gratis de schoenen insmeert met beschermspray.
  • Gebruik Unique Selling Points (USP’s), zoals een uniek aanbod schoenen dat alleen bij jou beschikbaar is. Klanten zullen dan speciaal voor die speciale schoenen bij jou komen.

Vertel de klant wat je verkoopt

Wanneer je doel is om iets te verkopen, dan moeten deze potentiële klanten wel weten wat je verkoopt. Klanten kennismaken met je producten en/of diensten, kan bijvoorbeeld met je blog en/of webshop. Als we het voorbeeld van een schoenenwinkel er opnieuw bij pakken dan kan je voor elk schoenenseizoen een categorie maken, zoals winterschoenen, zomerschoenen en/of skischoenen. Daarop schets je eerst het probleem van je klant en geef je aan waarom je klanten bij jou iets moeten kopen. Dit kunnen bijvoorbeeld een gratis cadeautje bij een aankoop en achteraf betalen zijn.

Creëer een onderscheidend gevoel

Om je concurrenten voor te zijn is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Een veelbekende term hiervoor is een Unique Selling Point (USP). Een voorbeeld van een USP is vandaag besteld, vandaag bezorgd bij Bol.com. Een ander voorbeeld is het aanbieden van een chatfunctie op je website, waarbij een klant binnen enkele secondes een antwoord krijgt op je vraag. Hierdoor verloopt het orennatieproces van de klant een stuk beter. Dit vergroot de kans op een aankoop in jouw webwinkel!

Daarnaast denken veel ondernemers dat het aanbieden van gratis verzending een USP is. Helaas is dit vandaag de dag niet helemaal waar. Wij raden je aan om eens het internet af te gaan en tien willekeurige webshops te bezoeken. We verwachten dat 8 van de 10 webshops gratis verzending aanbiedt, waardoor je helaas geen USP meer is. Wees creatief in het aanbieden van een extraatje aan je klanten en verras ze.

Doener versus een denker (Wordt een doener)

Waarom lukt het de ene ondernemer wel om een goedlopend bedrijf op te zetten en de anderen ondernemer niet? Dit verschil zit het in de denkers en de doeners. Denkers willen niet veranderen of zijn veel te lang bezig met nadenken over de keuzes die ze moeten maken, terwijl doeners het gewoon doen. Dat wil niet zeggen dat denkers pessimistischer zijn, sterker nog, het zijn verzamelaars van ideeën, enthousiasme en hebben ook stress.

Het opzetten van een onderneming brengt risico’s met zich mee. Wanneer jij denkt dat je er klaar voor bent dan is het verstandig om gewoon het risico te nemen en te kijken waar je uit komt. Het leven van een ondernemer gaat zeker niet over rozenblaadjes. Mocht je onderneming falen, dan leer je hiervan, aangezien je van fouten leert. Deze leermomenten kan je meenemen in de reis van je leven, het ondernemerschap.

Maak en volg je ondernemingsplan

Het opzetten van een onderneming vergt tijd en energie. Om je op weg te helpen kan je het ondernemingsplan volgen. Volg dit plan, benader je klanten via bijvoorbeeld het internet en zorgt dat ze de verkooppagina bezoeken. Het is belangrijk om een bedrijfsidee, marketingplan en financieringsplan te hebben voordat je begint met ondernemen. Wanneer je dit af hebt, ga het gewoon doen en zorg voor een geweldig aanbod met USP’s.

Ondernemen is een kwestie van een handleiding volgen, schrijft Linda Spaanbroek in haar boek. Blijf weg bij de excuses en de beren op de weg om iets niet te doen. Maak een plan, benader je klanten via e-mail en trek ze aan met je blog. Verkoop ze iets tijdens een gesprek of benader ze per e-mail om ze naar je verkooppagina’s te leiden. Ga wat doen! En zorg voor een onweerstaanbaar aanbod, zodat je klanten een instapservice kunt bieden, waar je zelf maar één keer het werk voor hoeft te doen. Zo worden je andere diensten meer gewaardeerd, terwijl je minder hoeft te werken.

Geld verdienen als zelfstandig ondernemer

Of je nog moet beginnen met het ondernemer of dat je al ondernemer bent, dat doet er niet toe. Je hoeft ook niet uit een ondernemersfamilie te komen om zelfstandig ondernemer te worden (gelukkig maar). Het gaat erom dat je dit graag wilt worden en je je eigen klanten wil bedienen, waarbij je de rode loper uitzet voor jouw (potentiële) klanten. Keer op keer.

Als ondernemer ga je waarschijnlijk fouten maken in tijdens de reis als ondernemer. Dit is niet erg, aangezien je van deze fouten leert. Het is zelfs zo goed dat je op lange termijn bijvoorbeeld een betere service kan aanbieden.

Wanneer je een goed product en/of dienst kan aanbieden, waarbij je al een redelijk klantenbestand hebt opgebouwd, dan kan je zeggen: ”Ik ben goed bezig”. Wanneer je gebruik maakt van digitale producten, dan kun je zelf vanaf een lekker vakantieoord werken. Onze belangrijkste les die we willen meegeven is: volg je passie en maak je droom waar. Je hoeft immers geen geboren ondernemer te zijn om een top ondernemer te worden.

Wat is een ondernemingsplan?

Wat is een ondernemingsplan? - Zakelijk Ondernemen
Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan is een plan waarin nauwkeurig beschreven wordt hoe jij als ondernemers de onderneming op wil zetten. Een synoniem voor een ondernemingsplan is een businessplan. Ook wordt het wel eens een ondernemersplan genoemd. Het is een nauwkeurige samenvatting van alle onderwerpen van het mogelijke bedrijf en hoe deze in de praktijk eruit komt te zien.

Bij het schrijven van een ondernemingsplan ga je bestuderen of je business idee ook haalbaar is in de harde wereld van het ondernemen en of het wel handig is om in het jaar 2020 ondernemer te worden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat er jaarlijks meer dan 100.000 Nederlanders en Belgen een eigen onderneming starten. Slechts de helft daarvan behaald succes. Een ondernemingsplan is de basis van jouw onderneming, waardoor wij het aanraden om te gebruiken.

Een businessplan kan er ook voor zorgen dat het duidelijk wordt waar de kansen en bedreigen voor de onderneming liggen. Wij raden je aan om de theorie van de SWOT-analyse te lezen. Deze externe factoren kunnen voor elke onderneming verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan vernieuwde technologieën als kans en vergrijzing als bedreiging.

Ondernemingsplan: is je idee reëel?

Ondernemingsplan: is je idee reëel? - Zakelijk Ondernemen
Ondernemingsplan: is je idee reëel?

Of je idee reëel is heb je meestal zelf al wel een denkwijze over. Je moet ook andere mensen overtuigen van jouw idee. Denk hierbij aan de plaatselijke gemeente, potentiële stakeholders en/of zelfs familieleden. Je vind je eigen idee waarschijnlijk fantastisch, maar vindt de financiële wereld dat ook? Zijn er mogelijke klanten die jouw producten of diensten willen kopen?

Ook is een zakelijke financiering een van de factoren die je onderneming kunnen beïnvloeden. Wanneer je een bepaald budget nodig hebt, dan kan je dit bij je bank of andere financiële instelling aanvragen.

Je werkt in het begin eigenlijk je idee uit dat je in je hoofd hebt, waardoor je leert waar jij je tijd aan moet besteden als je een start maakt met het opzetten van je eigen onderneming. Ook heb je meer inzichten in de marketing en financiën.

Verplichtingen die je moet opstellen bij je ondernemingsplan

Het plan bestaat voornamelijk uit persoonlijke opvattingen. Jij bepaald namelijk hoe je ondernemingsplan eruit komt te zien. Veel startende ondernemers vinden het overdreven en hebben binnen een uurtje een plan opgesteld, waarbij andere ondernemers er weken over doen.

Het is de rode lijn van jouw onderneming, waardoor wij aanraden om je tijd te nemen voor het schrijven hiervan. Niemand zal je zeggen hoe het moet, maar het is verstandig om jouw idee goed uitgewerkt te hebben.

Waar bestaat een ondernemingsplan uit?

De inhoud van een ondernemingsplan verschilt per bedrijf en ondernemer. We hebben je net geïnformeerd over de vrijblijvendheid van een ondernemersplan. Je kan dus zelf bepalen welke inhoud je terug wil laten komen in het plan. Wat vindt jij precies belangrijk? Wel zijn er bepaalde onderdelen die de basis vormen van jouw onderneming. Enkele onderwerpen van een ondernemingsplan zullen we hieronder bespreken:

Wat er precies in staat, kan dus per onderneming en ondernemer verschillen. Er is geen vaste inhoudsopgave te bedenken die jij letterlijk over kunt nemen. Je zult zelf over de inhoud van je ondernemingsplan na moeten denken. Wel zijn er onderdelen die erg vaak terugkomen. De vijf meest terugkomende hoofdstukken van een ondernemingsplan zijn:

1. Beknopte uittreksel van je bedrijfsidee

Waar bestaat een ondernemingsplan uit? - Zakelijk Ondernemen
Waar bestaat een ondernemingsplan uit?

Een ondernemingsplan start v vaak met een beknopte samenvatting waarin in enkele woorden de bestaansreden van het toekomstige bedrijf beschreven staat. Dit kan een managementsamenvatting zijn, maar kleinere ondernemingen kunnen beter kiezen voor een persoonlijk voorwoord.

Je behandelt in de managementsamenvatting of persoonlijk voorwoord wat voor product of dienst je wilt gaan aanbieden, voor welke markt, bedrijfsformule en wat jouw unique selling poiunt (USP) is. Bedenk wel bij het schrijven van dit stuk dat een medewerker van een bank na het lezen van deze samenvatting een positief gevoel moet hebben en dat hij nieuwsgierig is naar de verdere uitwerking hiervan. Wij raden dan ook aan om beknopt (kort en krachtig) samen te vatten. Ten slotte moet jouw idee to the point zijn, aangezien de details over je idee in een volgend stadium volgen.

2. Een toelichting over jou als ondernemer

Een succesvolle onderneming staat of valt bij een goede ondernemer, waardoor het stukje over jezelf een belangrijk hoofdstuk is. Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je in een korte pitch over jezelf houdt. Hierin moet naar voren komen waarom jij als ondernemers in staat bent om de juiste keuzes voor je toekomstige bedrijf te maken. De beste producten en/of diensten in de beste situaties kunnen nog steeds ervoor zorgen dat je een faillissement veroorzaakt.

De toelichting over jou als ondernemer is vaak een van de eerste hoofdstukken in een ondernemingsplan. Na het lezen van dit hoofdstuk moet de lezer een beeld hebben over je expertise, kennis en motivatie om de onderneming tot een grandioos succes te brengen. Tijdens het schrijven het plan kunnen er enkele onderdelen onzeker zijn, maar wie jij zelf bent en wat jouw werkervaring er tot nu toe uitziet is in de meeste gevallen wel al duidelijk.

Het ondernemingsplan geeft daarnaast ook inzicht in wat de ondernemer drijft en hoe diegene de toekomst voor zich ziet. Om de drijfveren en het toekomstplaatje helderder te formuleren is het belangrijk om je visie en missie te beschrijven. De kern in deze boodschap moet zijn wat jij denkt hoe je de toekomst er over vijf jaar uit komt te zien. Dit gedeelte schrijf je zo dat het duidelijk wordt dat je ervaring, motivatie en doorzettingsvermogen nodig hebt om een succesvolle onderneming te maken.

3. De onderneming

Welke ondernemingsvorm kies je en heb je een vergunning, vestigingsplaats of andere belangrijke punten van je onderneming die je wilt benoemen? Deze onderdelen passen in het ondernemingsplan onder het hoofdstuk ”De onderneming”. Je kan hier ook je product en/of dienst kort en bondig beschrijven. Ook zaken, zoals werknemers, werkruimtes of andere essentiële punten kan je hier benoemen.

4. Marketingplan

marketingplan
Waar bestaat een ondernemingsplan uit?

In het marketingplan ga je dieper in over het product en misschien wel over de dienst die je aanlevert. Ook geef je aan hoe je deze producten in de markt gaat zetten. Om te beginnen heb je dus een omschrijving van wat jij wilt gaan aanbieden. Daarna leg je uit hoe de huidige situatie van de markt is. Ook een toekomstvisie geven hierop is erg belangrijk. Wat verwacht jij van de markt over ongeveer tien jaar? De kern van het marketingplan is hoe jij denkt dat mensen hun aankoopbedrag zullen veranderen om bij jou het product en/of dienst te kopen.

Je legt vervolgens gedetailleerd uit hoe jij denkt dat je nieuwe klanten gaan werven en vervolgens de klanten behoudt. Je maak vervolgens een analyse van je doelgroep en concurrenten en beschrijft hoe jij deze gaat binnenhalen. Hier komen de zogeheten P’s in beeld. Je hebt prijs, promotie, product en plaats beschrijf je hier uitbundig. Daarnaast komt er een SWOT-analyse (interne- en externe factoren) vaak terug in jouw marketingplan. Dit is niet verplicht, maar het geeft snel duidelijkheid over de onderneming.

5. Financieringsplan

Het financieringsplan is het vijfde onderdeel in een ondernemingsplan. Hierin beschrijf je hoe je als zelfstandig ondernemer (zzp’er) je plan gaat financieren. Het ondernemingsplan is een plan om de komende tijd een rode draad te hebben. Hierbij zijn de financiën veelal een van de grootste onderdelen. Het financieringsplan bestaat uit een investeringsplan en exploitatiebegroting. In deze twee onderdelen beschrijf je het overzicht van de kosten en de toekomstige winst- en verliesrekening. Deze twee plannen worden vaak aangevuld met een liquiditeitsplan, waarin je de nadruk legt wanneer je welk geld op je rekening nodig hebt.

Wanneer er geld van een externe factor (bank, startkapitaal, crowdfunding en zakelijk financiering) dan is het belangrijk dat deze partijen inzicht hebben in wat er met het geld gebeurt dat ze geven. In het financiële onderdeel van het ondernemingsplan kan je kort uitleggen wat je nodig denkt te hebben, waardoor je het nodig denkt te hebben en wat je met het geld gaat doen.

Hoe gebruik ik het ondernemingsplan?

voorbeeld ondernemingsplan
Hoe gebruik ik het ondernemingsplan?

De inhoud van een ondernemingsplan is per onderneming verschillend. Dit houdt niet in dat een goed voorbeeld jou niet verder kan helpen. Het is zeker niet verkeerd om te kijken naar de plannen van een andere onderneming. Via het internet zijn er diverse voorbeelden van ondernemingsplannen te vinden. Onze tip is om ook eens te kijken naar de ondernemingsplannen die je in de onlinewereld kan vinden.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar een ondernemingsplan die vergelijkbaar is met de jouwe. Als jij bijvoorbeeld een bank moet overtuigen, is de inhoudsopgave van een ondernemingsplan handig om even door te nemen. Hierdoor weet je welke onderwerpen je moet gebruiken en welke punten er besproken worden in vergelijkbare ondernemingsplannen. Wil je juist een compagnon overtuigen, dan kun je wellicht wat meer focussen op de inspiratie van het plan en het hoofdstuk over jouw drijfveren en motivaties.

Wanneer je de rest van het plan maar niet vergeet en er echt jouw eigen plannetje van maakt. Dit is het allerbelangrijkste in het ondernemingsplan. Want hoe goed bepaalde voorbeelden ook zijn, uiteindelijk is het plan van een ander niets meer dan een richtlijn of inspiratiebron.

Indeling & ontwerpen ondernemingsplan

In inhoudelijk en verzorgd verslag heeft meer aandacht dan een onverzorgd of lastig te lezen stuk. De inhoud van je plan is natuurlijk het allerbelangrijkste, maar ook de manier van hoe je het vormgeeft is erg belangrijk. Wanneer het ondernemingsplan er verzorgd en compleet uit? Is deze fijn dat lezen met duidelijke titels, enkele grafieken en een goede inhoudsopgave en misschien een beetje van je toekomstige huisstijl van de onderneming. Dan geeft dit zeker extra vertrouwen mee aan de lezer.

Het ondernemingsplan uitbesteden?

Je kunt het beste je eigen ondernemingsplan schrijven, aangezien het jouw bedrijfsidee is, maar schrijven is ook een vak. Speciaal voor de beginnende ondernemer hebben we aantal cursussen op een rijtje gezet, waardoor jij een steuntje in de goede richting krijgt. Deze cursussen kunnen klassikaal gegeven worden, maar het volgen van deze studies is ook thuis te volgen. Daarnaast kan je zeker externen mensen, zoals investeerders inschakelen om jouw ondernemingsplan te controleren.

Je moet goed kijken wie je hiervoor inschakelt. Het helpt zeker als deze persoon in kwestie je droom kent of misschien jouw visie deelt. Let er ook op dat het jouw plan is. Iemand inschakelen voor een spellingscontrole is nooit verkeerd. Zelfs als deze de zinnen iets aanpast, waardoor het beter leesbaar wordt. Ook het opmaken, bijvoorbeeld door een grafisch designer, kan het plan wat overzichtelijker en frisser maken.

Als je jouw product door een freelance tekstschrijver laat opstellen, zonder dat diegene daar aan mee heeft bedacht, dan kun je je afvragen of het wel bij je past. Een ondernemingsplan is altijd erg persoonlijk. Wanneer je een bank of crowdfunder moet overtuigen is het logisch dat je jouw woorden laat nakijken.

Veelgestelde vragen ondernemingsplan

Enkele veelgestelde vragen over het ondernemingsplan zijn:

Wat is een ondernemingsplan?

In een ondernemingsplan beschrijf je hoe je jouw bedrijf wil opzetten. Het opstellen van een ondernemingsplan is het onderzoeken of het idee ook winstgevend kan zijn. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het wel slim is om ondernemers te worden. Ieder jaar starten er ruim honderdduizend Nederlanders en Belgen een eigen onderneming, maar slechts minder dan de helft heeft hier succes mee. Een ondernemingsplan zorgt ervoor dat de basis van jouw onderneming goed is.

Waarom maak je een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan maak je voornamelijk voor jezelf, waardoor je zelf ontdekt of je over alles heb nagedacht. Ook kan het je helpen om stakeholders te overtuigen. Denk hierbij aan de bank en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) om te overtuigen dat je bedrijfsidee kansrijk is.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

De content die wordt beschreven in een ondernemingsplan verschilt per ondernemen en bestaat veelal uit een samenvatting van jouw idee, een hoofdstuk over de ondernemer en onderneming, een financieringsplan en natuurlijk het marketingplan.

Hoe schrijf je een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan kun je schrijven hoe je wilt, aangezien er geen specifieke regels voor zijn. Wanneer je het moeilijk vindt om ermee te beginnen, zou je voorbeelden op het internet kunnen vinden. Aan de hand van de inhoud kan je zelf ontdekken waar je veel over kan vertellen. Mocht je een voorbeeld willen hebben van een ondernemingsplan, dan kan je contact met ons opnemen.

Kan ik het schrijven van een ondernemingsplan ook uitbesteden?

Het is niet erg om hulp te zoeken bij het maken van een ondernemingsplan, maar wij raden niet aan om dit hele plan uit te besteden aan een externe partij. Je zou mensen kunnen laten kijken naar de grammatica en opmaak, maar we raden je niet aan om mensen aan jouw idee te laten sleutelen. Het is tenslotte jouw eigen idee, dus jij kunt het beste zeggen hoe jouw eigen bedrijf eruit komt te zien.

Moet ik me inschrijven bij de KvK?

Inschrijven bij de KvK is alleen nodig wanneer je een onderneming wilt beginnen. Volgens de Nederlandse wetgeving ben je een ondernemer als je producten en/of diensten aan particulieren (business to consumer) en/of aan andere ondernemer levert (business to business) met de bedoeling om winst te maken. Wil je nagaan of je je moet inschrijven bij de KvK? Klik dan hier.

Nadat je je hebt ingeschreven bij de KvK is het tijd om je te registeren bij de Belastingdienst. Gelukkig gebeurt dit allemaal automatisch. De KvK regelt dit allemaal voor jou! Zodra de Belastingdienst je gegevens heeft verwerkt ontvang je per post een brief. Hierin worden de nodige gegevens met de ondernemer gedeeld, zoals btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer.

Wat moet ik regelen voordat ik me inschrijf bij de KvK?

Er zijn een aantal punten die je geregeld moet hebben, voordat je je wilt inschrijven bij de KvK. Het allerbelangrijkste is dat je een naam voor je onderneming hebt bedacht. Hier gelden een aantal regels voor:

  • De bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken.
  • Je mag geen bedrijfsnaam gebruiken die al gebruikt wordt door iemand anders, zoals een Koninklijke Ahold N.V.
  • Je mag geen verwarring maken met bestaande merknamen zoals Adcidas in plaats van Adidas.
  • De volgende tekens zijn toegestaan: @ & – +. Speciale tekens zoals ( ) ? ! * # / mogen niet in je bedrijfsnaam voorkomen.

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Als startende ondernemer is het belangrijk dat je een rechtsvorm kiest. Voorbeelden zijn een eenmanszaak, nv of bv. Welke rechtsvorm het beste past bij jouw onderneming hangt af van je situatie, zoals wie verantwoordelijk is en wat fiscaal voordelig is. Startende ondernemers kiezen het meest voor een eenmanszaak en worden ook wel zelfstandig ondernemers genoemd.

Online een afspraak maken met een medewerker van de KvK

Tijdens het bezoek aan de Kamer van Koophandel is het belangrijk dat je een aantal punten meeneemt, zoals persoonlijke gegevens, contactgegevens van je onderneming en een bedrijfsomschrijving. Je zou hier onze onze uitleg over een ondernemingsplan kunnen gebruiken om een goede basis voor je onderneming te creëren. Ten slotte is het belangrijk om de huurovereenkomst of koopovereenkomst mee te nemen, zodra je een fysiek gebouw huurt of koopt. Dit wordt ook opgenomen in het Handelsregister.

Inschrijven KvK

Welke kosten zijn er aan een inschrijving bij de KvK verbonden?

Voor inschrijving bij de KvK betaal je €50,- en dit bedrag dient er plekke betaald te worden. Je kan gebruik maken van een creditkaart of pinpas. Helaas is het niet mogelijk om contact te betalen. Ook is het verplicht om je te legitimeren, dus vergeet je paspoort of identiteitskaart niet!

Ik ben ondernemer, maar ik schrijf me niet in. Is dit erg?

Zodra je de overweging maakt om je niet in te schrijven bij de KvK, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor je inkomstenbelasting en btw-aangifte. Wij raden je aan om je altijd aan te melden als ondernemer, zodra je goederen en/of diensten levert met een winstoogmerk.

Kan ik een cursus ondernemen volgen?

Het is zeker mogelijk om een cursus ondernemen online en/of klassikaal te volgen, waardoor je de basis van het ondernemerschap leert begrijpen. We hebben hier een leuk artikel over geschreven! Klik hier voor meer informatie.

Soorten ondernemingsvormen

De volgende ondernemingsvormen komen het meest voor in Nederland en België. Onderstaande ondernemingsvormen kunnen onderverdeeld worden in publiekelijke, natuurlijke en privaatrechtelijke ondernemingsvormen:

  • Een eenmanszaak
  • Besloten Vennootschap
  • Naamloze Vennootschap
  • Vennootschap onder Firma
  • Commanditaire Vennootschap (CV)
  • Coöperatie
  • Vereniging
  • Stichting
  • Maatschap

Tip van de dag – Online Boekhouden

Om het leven als beginnend of ervaren ondernemer eenvoudiger te maken bestaan er vandaag de dag diverse betrouwbare online boekhoudprogramma’s. Deze softwaremodules kunnen je helpen met het opzetten en op orde houden van je administratie. Ben je benieuwd welk boekhoudprogramma bij jou past? Klik dan hier voor het overzicht.

Publiekelijke ondernemingsvormen

We trappen af met de publiekelijke ondernemingsvormen. Deze vorm van ondernemen valt onder bedrijven die bij de overheid horen. Je kunt hierbij denken aan De Staat, Provincies, Waterschappen en de plaatselijke Gemeente. Als ondernemer kan je deze ondernemingsvorm niet oprichten, maar toch is het belangrijk om deze snel te behandelen.

Natuurlijke ondernemingsvormen

De volgende ondernemingsvormen vallen onder de natuurlijke ondernemingsvormen:

  • Eenmanszaak
  • Vennootschap Onder Firma (VOF)
  • Maatschap
  • Commanditaire Vennootschap (CV)

Wanneer je kiest voor een natuurlijke ondernemingsvorm dan worden zelfstandig ondernemers persoonlijke aansprakelijk gesteld voor alles wat er met jouw bedrijf gebeurt. Als ondernemer ben je dus hoofdaansprakelijk. Deze ondernemingsvorm wordt ook wel rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid genoemd

Op het moment dat er iets met jouw eigen onderneming gebeurt, dan ben je hier als ondernemer niet alleen aansprakelijk voor, maar je bent ook hoofdelijk aansprakelijk. Dit houdt in dat je eigen privé eigendommen aangesproken kunnen worden bij bijvoorbeeld een faillissement. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een grote klant in een crisis je verkoop stil legt, waardoor je minder omzet genereert. De vraag die je jezelf moet stellen is of je nog steeds de vaste- en variabele kosten kan betalen.

Om het risico te verlagen kan je een verzekering nemen. Helaas kan je met deze verzekering niet alle toekomstige risico’s voor de volle 100% verzekeren. Het brengt dus altijd een klein risico met zich mee.

Privaatrechtelijke ondernemingsvormen

De volgende ondernemingsvormen vallen onder de natuurlijke ondernemingsvormen:

  • Besloten Vennootschap (BV)
  • Naamloze Vennootschap (NV)
  • Coöperatie
  • Stichting
  • Vereniging

Bij privaatrechtelijke ondernemingsvormen vallen bedrijven die volgens de Nederlandse wet in staat zijn te opereren op de doelmarkt. Denk hierbij aan instanties en samenwerkingsvormen en wordt ook wel rechtspersoonlijkheid genoemd.

De onderneming is aansprakelijk voor de gevolgen en schulden van de onderneming, waardoor aandeelhouders in het ergste geval hun eigen investering kwijtraken. Een groot voordeel aan deze vorm van ondernemen is dat hun privévermogen nooit aansprakelijk gesteld zal worden.

Het vermogen wat het bedrijf heeft geïnvesteerd kan door een mogelijk faillissement wegvallen, maar hoofdelijk aansprakelijk kan je niet zijn. Bovendien zijn er een aantal uitzonderingen, waardoor je als eigenaar van een BV privé aansprakelijk gesteld kan worden.

Wat is de beste ondernemingsvorm voor mijn bedrijf?

Helaas is het niet mogelijk om deze vraag te beantwoorden, omdat aan de hand van diverse factoren jij als ondernemer zelf bepalen kan bepalen wat de meeste geschikte ondernemingsvorm is. Wij raden je aan om contact op te nemen met de KvK voor verder advies.

Welke kosten heeft mijn onderneming?

Wanneer je de totale prijs van een product wilt weten, is het belangrijk om te weten welke kosten er gemaakt worden met betrekking tot de productie- en verzendkosten. Om dit te onderzoeken is het belangrijk om de kosten te verdelen onder twee soorten kostenposten. De kosten kunnen bestaan uit vaste en variabele kosten. Een synoniem voor vaste kosten zijn constantekosten. Laatstgenoemde kosten kunnen vervolgens ook weer onderverdeeld worden onder indirecte en directe kosten.

Een onderneming heeft te maken met vaste en variabele kosten.

Vaste en variabele kosten - Zakelijk Ondernemen
Welke kosten heeft mijn onderneming ?

Variabele kosten onderneming

Variabele kosten bestaan uit kosten die dalen, stijgen of gelijk kunnen blijven. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een onderneming wat producten fabriceert, maar ook om diverse onderneming dat services levert. Een voorbeeld van variabele kosten zijn de onderdelen van een product of de lonen van een werkgever. Wanneer een onderneming meer klanten genereert, dan is het vanzelf sprekend dat jouw werknemers meer moeten werken. De variabele kosten kunnen stijgen, dalen of gelijk blijven naar aanleiding van de ontwikkelingen in de bedrijfsdrukte. We kunnen de dit verdelen in diverse groepen:

Proportioneel variabele kosten
Indien de variabele kosten per product proportioneel zijn, dan veranderen de kosten niet naarmate de drukte bij de onderneming verandert. Wanneer de onderneming meer klanten genereert blijven de variabele kosten per product gelijk. De variabele kosten zullen natuurlijk stijgen of dalen, maar de kosten per product blijven hetzelfde.

Progressief stijgende variabele kosten
Wanneer de variabele kosten progressief stijgen zijn, dan betekent dit dat de kosten per eenheid product stijgen naarmate de drukte bij de onderneming toeneemt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren wanneer de onderneming bij de maximale capaciteit van de onderneming zit.

Degressief stijgen variabele kosten
De kosten van een degressief stijgende variabele kosten zij het tegenovergestelde van de progressief stijgende variabele kosten. Zodra de kosten degressief stijgen, gaan de variabele kosten per eenheid dalen. Een voorbeeld hierin is dat een fabrikant een speciale korting kan geven, aangezien de onderneming in een keer veel producten besteld.

Vaste kosten onderneming

Vaste kosten, ook wel constante kosten genoemd, zijn kosten die niet veranderen tijdens de productie. De kosten zijn altijd hetzelfde. Je kunt hierbij denken aan huurkosten, hypotheekkosten en afschrijvingskosten. De vaste kosten kunnen veranderen zodra de productcapaciteit worden uitgebreid. Je kunt hier aan denken bij de aanschaf van een nieuwe machine. De afschrijvingskosten van de machine zullen hierdoor stijgen.

Vaste kosten worden ook wel constante kosten genoemd

Indirecte kosten

Indirecte kosten zijn kosten die niet goed duidelijk zijn op welk product en/of dienst de kosten betrekking hebben. We geven je een voorbeeld ter verduidelijking. Stel je hebt een snackbar midden in de stad van Gouda waar je kroketten en berenklauwen bakt. Zodra je deze twee producten op dezelfde apparatuur bakt, dan kun je de boter niet toewijzen aan een van deze twee producten. Ook de kosten voor de bakplaat zijn indirect, aangezien beide producten op de bakplaat gebruikt worden.

Directe kosten

Wanneer we een kijkje gaan nemen naar de directe kosten dan zijn dit kosten die direct toe te wijzen zijn aan een specifiek product. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan de loonkosten van een personeelslid die uren werkt voor het leveren van een dienst. Wanneer een onderneming een product en/of dienst aanbiedt, dan zijn alle kosten directe kosten.

Gemengde kosten

Wanneer de kosten vast en variabel zijn, dan spreken we van gemengde kosten. Een voorbeeld zijn de kosten voor gas. De gasleverancier brengt altijd een vast bedrag voor de gas in rekening. Dit zijn dus vaste kosten. Er zit een kanttekening aan, omdat er bij de productie van gas extra kosten bijkomen. Dit worden ook wel variabele kosten genoemd. Via deze weg kunnen kosten zowel variabel als vast zijn.

Kostenposten overzichtelijk bijhouden

Wil je eenvoudig je online boekhouden regelen? Bekijk dan hoe je dit eenvoudig kan regelen. Diverse boekhoudpakketten hebben een gratis proefperiode om te kijken of dit iets voor je is. Wil je alle boekhoudpakketten vergelijken? Klik dan hier.